4.2.2020 Pandemiamiitti
Se oli sitten pandemiamiitti ja taisi olla jo toinen joka pidetään. Suuri kiitos JP:lle kun jaksoi raahata lautapelin paikalle (Ja Jyrille ja JP:lle vekemiitistä).
Pandemic -pelin tarkoituksena on taistella neljää planeettaamme ja ihmiskuntaa uhkaavaa tautia vastaan. Pelaajat omaksuvat tiedemiesten ja hoitohenkilökunnan roolin koittaessaan taltuttaa globaalit vitsaukset.
Päällisinpuolin Pandemic liittyy suoraan karttapelien jatkumoon, jonka alkupää taitaa olla jossain 1800-luvulla (jos ei kauempanakin). Tässä ollaan kuitenkin kaukana Afrikan Tähden yksinkertaisuudesta. Viime vuosina on nähty enemmänkin tällaista "kaikki pakkaa vastaan" co-op pelisysteemiä, mutta Pandemicissa on tehty monta asiaa oikein. Pakasta vedetään kaupunkikortteja, jotka toimivat ekonomisesti sekä matkalippuina että tautien taltuttamiseen tarvittavan vastalääkkeen osina. Toisesta pakasta taas nousee taudin sikiämispisteitä, niin ikään kaupunkeina.
Aika ajoin käsipakasta nousee myös epidemia-kortti, jolloin yleensä ongelmat alkavat kertautua. Kun kaupungin virusmäärä ylittää kolmen, ympäröivät kaupungitkin saavat osansa "algoritmisesti". Pandemicin etuna on nopea tahti ja verrattain yksinkertaiset säännöt, jota ei ehkä kannata edes pilata hankkimalla lisäosia ennenkuin alkuperäinen peli on pelattu puhki.
Pandemiccia on pelattu miitissä ennenkin, ja nyt alkoi kiinnittämään huomiota mekaniikan yksityiskohtiin. Esimerkiksi taudit on jo laudalla sidottu maantieteellisesti omille alueilleen. Kiinnostavana mekaniikkana käytetyt tautikortit sekoitetaan uudestaan pakan päälle niin että saadaan tautinappulat osumaan uudestaan samoihin kaupunkeihin. Ylipäätään pelissä on onnistuttu taitavasti luomaan kiireen ja paniikin tuntu joka tosin katosi loppupuolella peliä kun monet taudit oli parannettu ja sekä tautikortit että epidemiat menettivät tehonsa.
Miitissä pelattiin myös erä shakkia ennen kuin pandemia iski ja näistä kahdesta pelistä tulikin kiinnostava kontrasti: toisessa pelataan ilman minkäänlaista sattumaa kahden pelaajan kesken vastakkain ja toisessa neljän pelaajan co-op enemmän tai vähemmän satunnaisesti käyttäytyvää pakkaa vastaan. Yhteistä on se että kummassakin liikutetaan ja syödään/lyödään nappuloita, mikä kuitenkin on aika olennainen osa peliä. Jos Pandemicista haluaa löytää jonkun yleisen ongelman, niin se on se että yksi pelaaja saattaa keksiä ohjata koko peliä :)
Sitten käytiin taas läpi tautiaiheisia pelejä, joita löytyi äkkiä yllättävän vähän ottaen huomioon miten otollinen tälläinen virusteema on kaikenlaisille abstrakteille peleille. (Pandemicista tosin oli vähän epäinspiroivan näköinen tablettiversio.) Ehkä se aihe on sitten vähän kliininen ja masentava? Tuntuu että ainoa tauti mikä videopeleissä esiintyy on zombiepidemia. Tässähän nyt ei siis haettu pelejä, joissa tauti/sairaus/myrkytys voi olla jokin pieni elementti (kuten lukemattomissa roolipeleissä), vaan pelejä joiden aiheena on keskeisesti virustartunta/epidemia.
Aiheen kaivelu ja muistelu toi mieleen moniakin pelejä, esim. kuusnepalle klassinen Agent USA, jossa taudin leviämisen logiikkaa mallinnetaan Amerikan mantereen junaverkostossa. Matkalippuja ostellaan tässäkin. 16-bittisillä taas sai nauttia David Brabenin klassikosta Virus/Zarch, jossa muukalaiset saastuttavat maanpintaa ufoillaan. Amigalle myös löytyy Vaccine, ja Spectrumille Fantastic Voyage, jossa filmin mukaisesti tuhoillaan pöpöjä ihmiskehon sisällä.
Tästä pääsi taas siihen havaintoon, että taudin leviämisessä on jotain sinänsä vähän pelimäistä, ja se mekanismi saattaa olla läsnä pelissä ilman että tarinassa mainitaan taudeista mitään. Loputtomissa zombi-teemaisissa fps-peleissä taas vuorostaan ei ole epidemian logiikasta välttämättä mitään jäljellä, vaan se on vain osa kehyskertomusta.
Aihetta sivuten tsekattiin Life and Death:ia joka on harvoja lääkäripelejä, mutta se näytti edelleen erittäin kiehtovalta point and click puzzlelta. Kirurgisen operaation työvaiheet pitää osata klikkailla oikeassa järjestyksessä tai lopputuloksena on potilaan kuolema, ihanaa. Sarjan alkupiste lienee ikivanha The Surgeon (1985), ja onpa Life and Deathille jatko-osakin, Life&Death: The Brain, joka epäilemättä nostaa vaikeusastetta entisestään.
Paikalla: esa elias jp jyri tero tommi